تکامل رسانه‌های اجتماعی به طور چشمگیری در حال تغییر شیوه‌های اجتماعی شدن، تعامل، کسب و کار، ارتباطات و نیازهای انسانی است و درک ما از خود، استقلال فردی و توسعه روابط شناختی و عاطفی را دگرگون ساخته است. تأثیر پیشرفت رسانه‌ها بر همه شئونات زندگی انسان، موضوعات جدیدی را پیش روی محققان و پژوهشگران این حوزه قرار داده است که نیازمند پژوهش و تحقیق جدی است.

موضوعاتی چون تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند در ساخت اپلیکیشن‌های جدید برای بهره‌مندی از فناوری‌هایی چون اینترنت اشیاء مورد استفاده قرار گیرد و همچنین فرصت‌های جدیدی به منظور ارتقاء حریم خصوصی، بهینه‌سازی، کسب‌وکار، ذخیره و بازیابی اطلاعات ایجاد می‌کند. وقتی از عصب‌شناسی رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم، دو حوزه کلی یعنی «تأثیر مغز بر رسانه» و «تأثیر رسانه بر مغز» مورد توجه است که هرکدام شاخه‌ها و موضوعات متعددی را شامل می‌شوند. از موضوعات جذابی که در این کارگاه به آن می‌پردازیم، نورومارکتینگ است. نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی، از انواع جدید بازاریابی است که با تفسیر امواج مغزی توسط فناوری‌های EEG و FMRI به فروش بیشتر و بهتر در رسانه‌ها کمک می‌کند. محققان و پژوهشگران با استفاده از تکنولوژی‌‌های روز دنیا و سنجش تغییرات در قسمت‌‌های مختلف مغز و نوار مغزی، نحوه تصمیم‌‌گیری و فعالیت مغز مشتریان به هنگان خرید را مطالعه می‌کنند.

از بنیادی‌ترین مطالعات بشر که قدمت آن به انسان‌های نخستین می‌رسد و بحثی پرچالش در حوزه هنر، تکامل و رسانه‌ها محسوب می‌شود، زیبایی شناسی است. در این کارگاه مبحث زیبایی‌شناسی در رسانه‌های نوین اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد و این مطالعه راهی برای پالایش شیوه‌‌ها و معیارها به منظور ایجاد و انتقال پیام‌‌های مؤثر و کارآمد و جذب مخاطبان در ارتباطات رسانه‌ای فراهم می‌آورد.

امروزه روند پیشرفت و توسعه فناوری و تأثیر آن بر رسانه‌های اجتماعی به حدی است، که اگر رسانه‌ای قصد حیات و رقابت در میان ابرقدرت‌های رسانه‌ای در جهان را داشته باشد، باید بتواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این‌گونه فناوری‌ها، در میدان رقابت، مخاطب بیشتری را به خود جذب کند در غیر این صورت، رقابت را به رقبای خود باخته است. این دغدغه‌ها سبب شده است که دانش آینده‌پژوهی رسانه‌های اجتماعی بروز و ظهور یابد که از موضوعات مهم این کارگاه محسوب می‌شود.

دین و رسانه از رویکردهای چالش برانگیز و پرطرفدار است که مقالات متعددی درباره آن منتشر شده است، بنابراین فرصت مناسبی پیش روی محققان این حوزه قرار دارد تا سرنوشت دین در رسانه‌های اجتماعی را مورد واکاوی قرار دهند و نقص و خلاء‌های تلاش‌های گذشته را بررسی کنند. فلسفه رسانه یک مطالعه میان‌رشته‌ای است که کمتر از یک دهه از عمر مستقل آن می‌گذرد. این علم در اثر تحولات فلسفی جدید در سنت فلسفه قاره‌ای و همچنین جنبش‌های نوظهور فلسفه تحلیلی به وجود آمده است که صرفاً به نتایج فلسفی محدود نمی‌شود. این حوزه موضوعاتی چون ماهیت معنا، ماهیت رسانه و فلسفه عملی رسانه را در بر می‌گیرد.

از دیگر موضوعات این کارگاه، ذهن‌آگاهی است که در سال‌های اخیر به موضوعی پرچالش در حوزه پزشکی و علوم اجتماعی تبدیل شده است و طرفداران آن به دو گروه سکولار و مذهبی تقیسم می‌شوند. محققان این حوزه بر این باورند که با روش‌ها و شیوه‌هایی علمی و یا غیر علمی می‌توان پردازش‌های ناخودآگاه ذهن را به سطح خودآگاه آورد به طوری که هر فردی بتواند بر ذهن خود مسلط شود.

در انتها لازم است که از سینما و تحولات نوین آن سخن به میان آوریم چرا که برخی از محققان حوزه فیلم و سینما، از موضوعاتی چون حذف سینمای فیزیکی و جایگزینی آن با سینمای مجازی سخن می‌گویند و آن‌را شبیه تحولات مجازی روزنامه‌ و کتاب می‌دانند.

ما امیدواریم که در کارگاه علوم نوین رسانه بتوانیم مخاطبان را با این موضوعات و چالش‌های آن آشنا نموده و افق جدیدی در حوزه پژوهش رسانه، ایجاد کنیم. این کارگاه توسط گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه صدا و سیما برگزار می‌شود. این رویداد، سوم تا ششم بهمن ماه ۱۳۹۹، در پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش خواهد بود و علاقه‌مندان به شرکت در این دوره سه روزه می‌توانند از پخش زنده این برنامه در فضای وی‌کلس دانشگاه صنعتی شریف استفاده کرده و گواهینامه معتبر این دانشگاه را دریافت کنند.

ثبت نام