آینده‌پژوهی و رسانه

امروزه تغییرات، با نرخ سریع‌تری به وقوع می‌پیوندد. تغییرات فناوری و در پی آن، تغییر در دیگر جنبه‌های زندگی، افزایش روز افزون وابستگی متقابل کشورها و ملل، تمرکز زدایی جوامع و نهادهای موجود که به دلیل گسترش فناوری اطلاعات شتاب بیشتری یافته است، تمایل روز افزون به جهانی‌شدن به همراه حفظ ویژگی‌های ملی، قومی، فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر، لزوم درک بهتر از تغییرات و آینده را برای دولت‌ها، کسب و کارها، سازمان‌ها و مردم ایجاب می‌کند…

مطالعات فلسفی و رسانه

فلسفه رسانه یک مطالعه میان‌رشته‌ای است که کمتر از یک دهه از عمر مستقل آن می‌گذرد. این علم بر اثر تحولات فلسفی جدید در سنت فلسفه قاره‌ای و هم‌چنین، جنبش‌های نوظهور فلسفه تحلیلی به وجود آمده است؛ بنابراین، در بدو امر توجه به این نکته مهم است که روش‌های پژوهش فلسفی، هم در فلسفه‌های اروپایی و هم در فلسفه‌های تحلیلی، در این دانش جدید معتبر و اصیل است. در عین حال، به چند نکته مهم نیز باید توجه کرد…

دین‌پژوهی و رسانه‌های نوین

پیشرفت انقلاب دیجیتالی در فرهنگ رسانه‌ای در اواخر سده بیستم و اوایل سده بیست‌و‌یکم میلادی، مُهری بود بر «پایان عصر سینما» و ورود به عصر «پسا تلویزیون». عنصر پیش‌برنده این پیشرفت و تحول، در زیرساخت بسیاری از رسانه‌های غربی و نحوه عملکرد آن‌ها، حضور عناصری چون ماهواره، موبایل، دستگاه‌های ضبط ویدئو، دوربین‌ها و دیگر تکنولوژی‌های در دسترس عامه است که از یک سو خارج از کنترل شرکت‌های عظیم رسانه‌ای قرار دارند…

نورومارکتینگ و رسانه

بازاریابی یا مارکتینگ علمِ مطالعه و مدیریتِ روابط و داد-و-سِتَد است. کارِ بازاریاب به پیدا کردنِ مشتری برای یک محصول یا خدمتِ بخصوص محدود نمی‌شود. بازاریابی که یکی از اجزاءِ اصلیِ مدیریتِ کسب و کار و کلِ سامانه‌ی اقتصاد است، تلاشی برای ارتباط برقرار کردن بینِ ارزشِ محصول (کالا یا خدمت) و مشتری است. به عبارتِ دیگر، بازاریاب جز شناساییِ مشتریانِ بالقوه، محصولِ موردِ نظر را معرفی می‌کند و ارزشِ واقعی آن را به اطلاعِ عمومِ جامعه می‌رساند…

هوش مصنوعی و رسانه

هوش مصنوعی، علم طراحی سیستم‌های رایانه‌ای و الکترونیکی است که تلاش می‌کند تا رفتار انسان‌گونه را بازسازی ‌کند. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی علم و مهندسی ایجاد ماشین‌هایی با‌هوش است که با به کارگیری از کامپیوتر و الگوگیری از درک هوش انسانی و یا حیوانی به مکانیزم هوش مصنوعی دست می‌یابد. هوش مصنوعی کاربردهای بسیار زیادی در دنیا پیدا کرده است و علوم مختلف از جمله اقتصاد، پزشکی، جامعه‌شناسی، و در زمینه‌های دیتا و بیگ دیتا کاربرد و جهش داشته است و…

هوش هیجانی و رسانه

زندگی انسان‌ها متأثر از پیشرفت فناوری به شدت تغییر کرده است. تمام الگوهای زندگی ما به دلیل ورود فناوری‌های نوین، بسیار متفاوت از زندگی پدران ما در دهه‌ها و سده‌های پیشین است. با این حال، ما در زمینه بروز احساسات و عواطف، تقریباً هیچ فرقی با گذشتگان نداریم. به عبارت دیگر در الگوهای رفتار عاطفی همچون خشم، ناراحتی، شادی و مهربانی و .. اختلاف زیادی میان انسان‌های امروز و انسان‌های چند هزار سال قبل نمی‌یابیم…

زیبایی شناسی و رسانه

زیبایی و زشتی، نمونه‌هایی از ویژگی‌های زیبایی‌شناختی شمرده می‌شوند و در این زمینه هیچ اختلاف نظر و مناقشه‌ای در کار نیست. اما در مورد ظرافت، بی‌قوارگی، آراستگی چه باید گفت؟ درباره اندوهگینی یا شور و نشاط موسیقی چه باید گفت؟ درباره ویژگی‌های بازنمودی مانند زیبایی یک درخت یا یک پل باید چه گفت؟ درباره زیبایی یک طیف رنگ یا یک قطعه موسیقی چه می‌توان گفت؟ درباره ویژگی‌های تاریخی هنر، از قبیل کوبیست‌بودن یک تابلوی نقاشی چه می‌توان گفت؟

عصب‌شناسی رسانه‌های نوین اجتماعی

با ظهور رسانه‌های نوین اجتماعی فرصت‌های ارزشمندی در حوزه‌های شغلی، ارتباطی و اطلاعاتی فراهم شده است که شکل ارتباطات آنلاین و آفلاین را دگرگون ساخته است. این تغییرات، اندیشمندان را در دو سوی مخالف و موافق قرار داده است. طرفداران سعی دارند از دستاوردهای رسانه‌های اجتماعی تمجید نموده و به عنوان مثال آن‌را نوعی «دموکراتیزه کردن فرهنگ»  قلمداد کنند و در سوی دیگر، رسانه‌ها مورد هجمه مخالفان قرار گرفته است…
ثبت نام