مک لوهان

چهارگانه مک لوهان

مک لوهان از بزرگترین نظریه پردازان رسانه در دهه ۱۹۶۰ است که مفهوم “دهکده جهانی” و “رسانه همان پیام است” برند مک لوهان در تئوری رسانه محسوب می‌شود. مک‌لوهان شبکه جهانی وب را تقریباً سی سال پیش از اختراع آن پیش‌بینی کرد و کتاب درک رسانه از مهمترین کتابهای حوزه مطالعات رسانه است. اشکال نوشته های مک لوهان این است که وی هرگز به شالوده های معرفتی و هستی شناختی استدلالهایش نیندیشیده است و از فرض هایی فلسفی که منطق نوشته هایش از آن مایه میگیرد, شرح روشنی به دست نمیدهد اما نوشته های او عمدتا بیانگر اندیشه هایی تازه است. مک لوهان دانشمند نبود و به ندرت با کمک آراء پیشینیان و یا معاصرانش, آثار خویش را می پروراند. هرگز نقدی به معنای سنتی کلمه عرضه نکرد. وی با شرح منطق بحث و مفاهیم خاص به کار رفته یا با طرح گزاره هایی که بتوان به وسیله آزمایشی ساده, تصدیق یا ابطالشان کرد, احکام و مدعیاتش را تبیین نمیکرد. او به ندرت سعی میکرد با دفاع از ادعاهایش یا با تعدیل آنها با منتقدانش وارد گفتگو شود. مک لوهان عمدتا به کند و کاو علاقه مند بود. کندوکاوهای او تقریبا مبتنی بر چهار محور است: 

  • رسانه چه چیز را در فرهنگ, تعالی می بخشد؟ 
  • چه چیز را منسوخ می کند یا از اعتبار می اندازد؟ 
  • چه چیز از گذشته را مجددا احیا میکند؟ 
  • وقتی که رسانه ها از حداکثر توان خود بهره بردند, به چه چیز تبدیل میشوند؟ 

 

این چهارگانه, تحلیل و روایت منحصر به فرد مک لوهان از رسانه هاست. این ابعاد, بوم رنگی میسازد که مک لوهان بوسیله آن, تصاویر خاص خود از چرخه حیات رسانه ها در بستر اجتماعی و فرهنگی را به تصویر میکشد. 

منبع: (Levinson, p (1998). “Digital Mcluhan”. (۲۴_۲۵

مدرسه علوم نوین رسانه

دانشگاه صنعتی شریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *