اعتماد به رسانه ها
چرا هیچ رسانه ای قابل اعتماد نیست؟
سجاد سجودی
رسانه ۱ (دیروز): در شبانه روز گذشته در ایران، یک هزار و ۱۵۳ مبتلای جدید به کرونا شناسایی شده و ۶۰ نفر نیز جان خود را از دست دادهاند.
رسانه ۱ (امروز): در ۲۴ ساعت گذشته، ۹۹۱ مورد جدید بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده و ۹۶ نفر نیز جان باختهاند. این نخستین بار در ۳۶ روز گذشته است که وزارت بهداشت ایران اعلام میکند که آمار تعداد بیماران جدید در طول یک روز کمتر از ۱۰۰۰ نفر بوده است.
رسانه ۲: با یه تقسیم ساده میتوان فهمید: دیروز ۵ درصدِ بیماران فوت کرده و امروز حدود ۱۰ درصد. یعنی آمار فوتیها در عرض ۲۴ ساعت دوبرابر شده است.
رسانه ۱: جان باختگانِ امروز، همین امروز مبتلا نشدن این موارد برای قبل بوده است.
رسانه ۳: وزارت بهداشت، وظیفه درمان را بر عهده دارد و پیشگیری مربوط به خود مردم است. این وزارتخانه نمیتواند اعتبارِ کاهش ابتلا را از آن خود کند.
رسانه ۴: در مقایسه با سایر کشورها، آمار مرگ خیلی کمتره. مثلا در آمریکا ۹۳۶ نفر فوت کردند. یعنی حدود ۱۰ برابر فوتی های ایران.
رسانه ۵: با توجه به تعدادِ مبتلایان امروز آمریکا، ۱۵ هزار و ۷۴۰ نفر و تعداد فوتی ها ۹۶۳ نفر بوده است، یعنی ۶ درصد از بیماران فوت کرده اند که این نصفِ فوتیهای ایران است.
رسانه ۶: آمار مرگ در اثر کرونا، امروز در ایتالیا ۳۳۳ نفر بوده است، که با توجه به جمعیت مبتلایان، اگر این عدد را دو برابر کنیم به ۶۶۶ که عدد شیطان است میرسیم و متوجه میشویم که فراماسونها ویروس را ساختهاند.
در متن این اخبار، همه اعداد و آمار، واقعی و مطابق سایت Worldmeters.info است. فقط تفسیرها دستکاری شدهاند. رسانهها با همین شیوه ساده، بدون اینکه نیاز باشد اخبار دروغ منتشر کنند می توانند به ذهن ما القا کنند که همه چیز تحت کنترل است، وقتی که نیست؛ یا هیچ چیز تحت کنترل نیست، وقتی هست.
اگر حوصله داشته باشیم و همه این عدد و رقمها را چک کنیم و بفهمیم دروغی در مورد اعداد در کار نبوده یا حتی بوده است، باز گول میخوریم. چون ««رفتار ما را شهودمان کنترل میکند نه تحلیل منطقی ما؛ و شهود ما، قصهها و کلمات را پرارزشتر از اعداد می داند.»»
مدرسه علوم نوین رسانه
دانشگاه صنعتی شریف