کودکان و رسانه
کودکان تبلت نیاز دارند نه معلم
Nicholas Negroponte
اگر به چندین قرن پیش برگردیم و به مردمان آن روزگار کامپیوتر بدهیم، با آن چه خواهند کرد؟ اگر در روستایی دور افتاده که کودکانش هیچ تعلیمی ندیدهاند تعدادی تبلت را رها کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این کار در اتیوپی و زیر نظر بنیاد OLPC ( بنیادی است خیریه با شعار هر کودک یک لپتاپ) و آزمایشگاه رسانه دانشگاه MIT انجام شد. آنها تعدادی جعبهی بسته بندی شده حاولی تبلت را در دهکدهای انداختند که کودکانش تا به حال هیچ وسیلهی الکترونیکی ندیده بودند. تبلتها با نور خورشید شارژ میشدند و تعدادی بازی، اپلیکیشن و فایلهای موسیقی روی آنها ذخیره شده بود. هیچ دستورالعمل یا کمکی در کار نبود. محققان از مواجهی این کودکان با این تبلتها فیلم گرفتند. نتیجه؟
آزمایشگران انتظار داشتند کودکان صرفا با جعبهها بازی کنند اما طی مدت ۴ دقیقه یکی از کودکان جعبه را باز کرد، دکمهی روشن خاموش آن را یافت و توانست کامپیوتر را روشن کند. تنها بعد از ۵ روز تمام کودکان دهکده میتوانستند از ۴۷٪ اپلیکیشنها به درستی استفاده نمایند و بعد از دو هفته ترانههای انگلیسی ذخیره شده را با زبان اصلی بازخوانی کنند. بعد از ۵ ماه آنها نه تنها متوجه وجود دوربین در تبلتها شدند، که توانستند سیستم عامل اندروید تبلتها را هک کنند تا دوربین آنها را که عامدانه از کار انداخته شده بود را ریبوت کرده و استفاده کنند!
کودکان تنها با کمک همین تبلتها و چند اپلیکیشن و ترانه توانسته بودند بسیاری کلمات انگلیسی را بخوانند و بنویسند، بدون وجود هیچ معلمی. مغز انسان توانایی شگفتانگیزی در خودآموزی دارد، واقعیتی که در نظامهای آموزشی کنونی نادیده گرفته شده است. با این وصف شاید بهتر باشد به جای هزینه کردن برای فرستادن معلم به روستاهای دور و صعب العبور تنها چند تبلت به آنها برسانیم و چه بسا همین الگو در شهرها نیز پرثمرتر باشد، چنان که نیکلاس نگروپونت، موسس OLPC میگوید:
“If they can learn to read, then they can read to learn”
منبع:
https://b2n.ir/291479
مدرسه علوم نوین رسانه
دانشگاه صنعتی شریف