هوش مصنوعی

آیا هوش مصنوعی جایگزین تحلیلگران رسانه ای خواهد شد؟

پروفسور علی اکبر فرهنگی، پدر علم مدیریت رسانه ایران، بر این باور است که بطور کلی سازمان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: سازمان‌های تولیدی، خدماتی و رسانه‌ای. 

منابع انسانی یا امور پرسنلی یکی از بخش‌های مهم سازمان است. هر سازمان چهار جزء کلیدی دارد. منابع انسانی، ابزار و امکانات کالبدی، ساختارها و فرهنگ سازمانی که منابع انسانی مهم‌ترین رکن سازمان‌ها به ویژه در سازمان‌های رسانه‌ای تلقی می‌شوند. منابع انسانی دارای دو ویژگی هستند: توان و تمایل. توان شامل: مهارت، توانایی، توانمندی، سواد و حتی بنیه لازم برای انجام کار در نیروی انسانی است و تمایل: انگیزه لازم برای انجام کار است. اگر این دو ویژگی در کنار هم باشند منابع انسانی قوی خواهیم داشت. د

ر کشور ما تحقیقات نشان داده است منابع انسانی، توانمندی بالقوه بالایی دارند ولی تمایل به شدت پایینی دارند. به همین دلیل است که کارها به نحو احسن انجام نمی‌گیرد. تئوریسین مدیریت ایران در اشاره به ارزیابی و انگیزه نیروی انسانی سازمان رسانه‌ای افزود: ماهیت تمامی سازمان‌ها در ارزیابی عملکرد منابع انسانی مشابه است. و ارزیابی عملکردها، متاثر از نوع مالکیت رسانه است. مطالعات بسیار و تحقیقات بین‌المللی حاکی از آن است که: در سازمان‌های دولتی، افراد احساس امنیت بالاتری دارند و آسوده خاطر هستند اما در سازمان‌های خصوصی به این علت که منابع مالی محدود‌تر است؛ نظارت دقیق‌تر، و کنترل شدیدتر صورت می‌گیرد. 

در همین راستا بخش خصوصی در رقابت با بخش دولتی موفق‌تر است. دکتر فرهنگی با بیان عبارت «سرمایه‌های انسانی» به جای «منابع انسانی» معتقد است در طول زمان حیات بشریت، کار و تلاش موجب ایجاد و اندوختن سرمایه شده است و اکنون سازمان‌ها از این توانایی انسانی در راستای ایجاد و اندوختن سرمایه بهره می‌گیرند. در رسانه‌هایی مانند سی ان ان، مجری مشهوری به نام کریستین امان پور و در رسانه‌های ایران روزنامه نگاری همچون مرحوم عبدالرحمن فرامرزی موجی از مخاطبان را همراه خود آورده و جذب رسانه می‌کنند. این همان سرمایه انسانی است. پروفسور فرهنگی درباره اقدام شرکت مایکروسافت در اخراج جمع کثیری از خبرنگاران و جایگزینی ربات، جایگاه منابع انسانی سازمان‌های رسانه‌ای را در ایران این‌گونه پیش‌بینی می‌کند: بطور کلی در انجام کارهای روتین، ربات و هوش مصنوعی بهتر عمل می‌کند، اما این نکته حائز اهمیت است که در انجام امور تحلیلی، ربات بسیار ضعیف عمل خواهد کرد، پس نمی‌توان انتظار داشت که بطور کامل ربات جای انسان را بگیرد.

 

مدرسه علوم نوین رسانه

دانشگاه صنعتی شریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *