تاثیر جنسیت اینفلوئنسرها در جذب مخاطبان
مرد یا زن؟ مطالعه ای درباره اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی
سجاد سجودی
با توجه به محبوبیتِ گستردهی رسانههای اجتماعی مانندِ فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب، نوعِ جدیدی از تأییدکنندهی مستقل به وجود میآید که به عنوانِ اینفلوئنسر (تأثیرگذار) در رسانههای اجتماعی شناخته میشود. اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی، زندگیِ شخصیِ خود را از طریقِ پُستهایشان به تعدادِ زیادِ فالوئرز (دنبالکننده)هایشان نشان میدهند و بر روی رفتار و تعاملاتِ آنها تأثیر میگذارند. با این حال، بسیاری از شرکتها به دنبالِ همکاری با اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی هستند، چرا که از طریقِ پستهای حمایتی، آنها را در رسیدن به مشتریانِ بالقوه یاری میکنند. بنابراین، درکِ بهترِ تعاملاتِ مشتری در پستهای حمایت از برندِ اینفلوئنسرها، برای شرکتها در دستیابی به هدفهایی مانندِ شناساندنِ برندشان، جلبِ مشتریهای جدید و کنترلِ خریدهای هدایت شده اساسی است. مشارکتِ مشتری با پستهای رسانههای اجتماعی شاملِ پاسخهای فعالِ مشتری (مثلاً لایک) و مشارکتِ غیرفعال (مثلاً ویو یا مشاهده) است. با این حال، در موردِ چگونگیِ برخوردِ مشتریان با پستهای حاویِ اطلاعاتِ یک اینفلوئنسر، که تبلیغی برای یک برندِ لوکسِ مد است، دانشِ کمی وجود دارد.
در پیشینهی تحقیقات, توجهِ اندکی به جنسیتِ اینفلوئنسر وجود دارد؛ مخصوصاً در پستهایی که شاملِ یک محصول با برندِ لوکس است، که تأثیرِ آن بر الگوهای توجهِ مشتری مشخص است. این الگوهای توجهِ مشتری با روشهای نورومارکتینگ اندازهگیری میشوند (و نه با روشهای بازاریابیِ سنتی). بنابراین، تحقیقات جدید با هدفِ بررسی پاسخهای مشتری به پستهای اینفلوئنسرها در رسانههای اجتماعی، با تمرکز بر پستهایی شاملِ محصول با برندِ لوکس، نشانههای عاطفیِ متن (یعنی ایموجی) و جنسیتِ اینفلوئنسر انجام میشود. محققان همچنین بررسی میکنند که چگونه جنسیتِ یک اینفلوئنسر بر نحوهی واکنشِ یک فالوئر به یک پست تأثیر میگذارد، خصوصاً هنگامِ تبلیغِ یک محصولِ برند. برای بررسی پاسخهای مشتری، ترکیبی از خودگزارش و روشِ ردیابیِ چشم موردِ استفاده قرار می گیرد.
نتایج تحیقات حکایت میکنند جایی که پستهای رسانههای اجتماعی توسطِ یک اینفلوئنسرِ مرد ارسال شده توجه بیشترِ مشتری را به یک محصولِ لوکس جلب میکند. با این حال، پستهایی که توسطِ یک اینفلوئنسرِ زن ارسال شده لایکِ بیشتری میگیرد در حالی که ارسال توسطِ مردان، بازدیدهای بیشتری از مشتری دریافت میکند. همچنین، مشتریان نشانههای عاطفیِ پستها (مثلاً ایموجیهای قلب و چشم) را که در انتهای جملات ارائه میشود، نادیده میگیرند.
مدرسه علوم نوین رسانه
دانشگاه صنعتی شریف