دین و رسانه

رسانه دینی یا دین رسانه‌ای؟

دکتر سید حسن حسینی

در سال‌های اخیر، تلاش‌های گسترده‌ای در قالب پژوهش‌هایی مرتبط با حوزه دین و رسانه انجام شده است. اگرچه اکثر این پژوهش‌ها با هدف تقریب ادیان به رسانه‌ها صورت گرفته است، اما بی‌تردید توجه به این دو مقوله مهم در عصری که به عصر رسانه و یا عصر بازگشت به دین شهرت یافته، از اهمیت زیادی برخوردار است. در پرتو چنین پژوهش‌هایی، برخی حتی کوشیده‌اند که ضرورت بازسازی ارتباط بین دین و رسانه را بیش‌از‌پیش نمایان سازند. در این مقاله سعی شده است که رویکردها و نظریه‌های مختلف پیرامون ماهیت رسانه، در سه بخش کارکردگرایی، ذات‌گرایی و نظریات تعامل‌گرایانه مطرح شود. سپس به این موضوع می‌پردازیم که باید گام اساسی تری در خصوص تقریب دین و رسانه برداشته شود. قسمت دیگر این مقاله به ضرورت تمایز بین رسانه دینی و دین رسانه‌ای اختصاص یافته است. در خصوص نظریه رسانه دینی، بر ویژگی اصلی این دیدگاه تأکید شده است. آخرین بخش این مقاله به محور بنیادین نظریه رسانه دینی، یعنی تکثرگرایی دینی اختصاص یافته است که توسط آن، چهار مولفه دین، فرهنگ، جهانی‌شدن و رسانه‌ها در یک حالت متعادل، هماهنگ و پویا قرار می‌گیرند. 

این مقاله در صفحه نخست ژورنال (Media and Religion) قرار دارد و جزء مقالات پربازدید است. 

مقاله انگلیسی را می‌توانید از لینک زیر مطالعه کنید:

Religion and Media, Religious Media, or Media Religion: Theoretical Studies: Journal of Media and Religion: Vol 7, No 1-2 (tandfonline.com)

مقاله فارسی:

(PDF) رسانه دینی یا دین رسانه ای | Seyed Hassan Hosseini – Academia.edu

مدرسه علوم نوین رسانه

دانشگاه صنعتی شریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *