گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف

مستندات کارگاه فلسفه رسانه

دکتر سید حسن حسینی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، در زمان تصدی ریاست دانشگاه صدا و سیما در سال ۱۳۸۶، مجوز وزارت علوم برای تأسیس رشته فلسفه رسانه در ایران را دریافت کردند. ایشان رویدادهای مختلفی به منظور شناساندن این رشته در ایران به مخاطبان انجام دادند که شامل نوشتن مقاله، کتاب، برگزاری همایش، سمینار و کارگاه بوده است. اولین رویداد در این حوزه در آذرماه و با حضور اساتید ایرانی در این حوزه برگزار شد. سخنرانان این رویداد: دکتر سید حسن حسینی، دکتر اصغر فهیمی فر، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر حسین کاجی، دکتر مهدی رحیمیان.
فیلم سخنرانی دکتر سید حسن حسینی با عنوان "فلسفه رسانه چیست؟" را می توانید مشاهده کنید.

علوم نوین رسانه

تکامل رسانه‌های اجتماعی به طور چشمگیری در حال تغییر شیوه‌های اجتماعی شدن، تعامل، کسب و کار، ارتباطات و نیازهای انسانی است و درک ما از خود، استقلال فردی و توسعه روابط شناختی و عاطفی را دگرگون ساخته است. تأثیر پیشرفت رسانه‌ها بر همه شئونات زندگی انسان، موضوعات جدیدی را پیش روی محققان قرار داده است که در سال های اخیر بیشتر از منظر علوم تجربی مورد مطالعه قرار می گیرد. موضوعاتی چون هوش مصنوعی در رسانه‌ها، عصب‌شناسی رسانه‌ها، هوش هیجانی، نورومارکتینگ و نورولیدرشیپ، اینترنت اشیاء، سایبورگ‌ها و موضوعات بسیاری که نیازمند پژوهش و تحقیق جدی است. ما امیدواریم که در سلسله رویدادهای علوم نوین رسانه بتوانیم مخاطبان را با این موضوعات و چالش‌های آن آشنا نموده و افق جدیدی در حوزه پژوهش رسانه، ایجاد کنیم.